Bay of Islands

28 maart 2018 - Kerikeri, Nieuw-Zeeland

Maandag vertrokken we van Auckland naar de Bay of Islands na verblijf in het prima Mount Albert motel en een superieur ontbijt bij Trinity Cafe (bagels with cream cheese, avocado, tomato,  bacon or smoked salmon). Ons vakantiehuisje (met perfect sea view) voor de laatste dagen ligt bij Kerikeri met uitzicht op de kleine Opito Bay aan de Kerkeri Inlet. Op dinsdag is het heerlijk weer met alleen aan het einde van de dag in de verte een buitje. We struinen wat door Pahia en gaan met de ferry naar het sfeervolle ‘historische’ Russell, waar de oudste kerk van het land staat (1840).

Dinsdagnacht heeft het flink geregend en bij opstaan is het zwaar bewolkt, tegen de afspraak in. Maar het blijft uiteindelijk de hele dag droog en rond de 24 graden. Prima voor een boottocht vanuit Pahia door de Bay of Islands, de ‘Cream Cruise’, genoemd naar de vroegere postboot die destijds ook melkprodukten ophaalde bij de melkveebedrijven op de eilanden. Dat was vanaf de jaren 1950 niet meer nodig wegens gebrek aan bedrijven, maar inmiddels was de tocht vooral interessant voor toeristen en de postbezorging bijzaak. Onderweg zagen we tientallen dolfijnen, maar zwemmen met die dolfijnen was niet mogelijk wegens de aanwezigheid van jongen in de groep. Jonge dolfijnen worden per uur twintig keer gezoogd en dat wil men niet verstoren. Uiterste punt van de tocht was Hole in the Rock, een rotseilandje dat op een mammoet lijkt. Buitengaats ging het behoorlijk op en neer, maar net niet genoeg om van te kotsen. Rond de lunch zijn we met een landingsvaartuigje afgezet op het strand van eiland Waewaetorea voor relaxen, zwemmen en een wandeling naar een heuveltop voor beter uitzicht. Vervolgens zijn bij een paar andere eilanden postpakketten bezorgd en mochten de liefhebbers in een vangnet naast de boot springen voor de nodige adrenaline. Ander marien leven onderweg, behalve de dolfijnen: pied shags (bonte aalscholvers), Australasian gannets (pacifische Jan-van-Genten), Bluefish (blauwbaars), Flying fish (vliegende vissen) etc...

Op donderdag doen we niet veel. Het belooft een mooie dag te worden, misschien zwemmen in de baai .... Beetje recapituleren en epibreren want vrijdag terug naar Auckland airport voor 17 uur vliegen naar Dubai.

1. A's:
    28 maart 2018
    Have a safe journey home, big hugs ☀️😎💜💙❤️
  2. Annemiek:
    29 maart 2018
    Prachtige foto's wederom! En het zit er alweer bijna op! geniet van het laatste dagje en een heel goede reis terug!!
  3. I fagel:
    29 maart 2018
    Geniet nog even lekker😄. Goede reis gewenst😘