Noordereiland: Tongariro National Park

19 maart 2018 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Het is inmiddels maandag 19 maart. Na donderdag nog een laatste dag op het Zuidereiland in de Marlborough Sounds, zijn we vrijdag via de Queen Charlotte Scenic Drive naar Picton gereden voor de Interislander Ferry. Picton is geen 'town' maar een 'village', maar was wel overspoeld met een paar duizend passagiers van een cruiseschip.

Bij aankomst in Wellington hingen er sombere luchten boven de stad. We vonden pas in het donker een camping ruim ten noorden van de stad. Op zaterdag vertrokken we richting Taupo. Het waaide erg hard, maar het regende niet. We vonden net buiten de grens van het Tongariro National Park een acceptabele campsite. Inmiddels viel wel een (kort) regenbuitje en het was fris weer met dikke wolken rond de toppen van de naburige vulkanen. Desalniettemin besloten we om zondag de Tongariro Alpine Crossing te lopen.

De volgende dag stonden we derhalve gruwelijk vroeg op voor de shuttle naar de start van de Tongariro Crossing: om exact 6.20 vertrok de bus naar het beginpunt. Bij de start van de wandeling begon het net te schemeren. De tocht van 7 uur (voor Thijs 5 uur) bracht ons langs de randen van diverse kraters. Eerst een vlak stuk, dan ruim 700 meter klimmen, aan het einde 1100 meter dalen en in totaal 20 kilometer. Boven een desolaat vulkaanlandschap (ook gebruikt voor Lord of the Rings) en in lagere regionen weer een weelderig bos. Het was prima weer, alleen boven (1800 meter hoogte) een beetje koud met helaas op het moment supreme een paar flinke wolken voor het uitzicht op de kratermeertjes (2 Emerald Lakes & 1 Blue Lake). Later toch schitterend uitzicht op onder andere Lake Taupo. Het bleek wel een populaire track die door erg veel mensen wordt gelopen en dat was ook de belangrijkste reden om vroeg te starten. Om 13:45 uur arriveerden we beneden waar Thijs ons opwachtte want die was alleen gegaan in zijn Eigen Tempo en was om 12 uur al beneden! Om half drie pikte de bus ons weer op terug naar de camping. Een imposante maar toch wel vermoeiende overtocht en Marita was erg blij met de walking sticks die ze kon lenen van de receptie. Op maandag zijn we vertrokken naar Rotorua. We passeerden Taupo aan het gelijknamige meer, maar daar was het vooral buitengewoon toeristisch. En de sterattractie bungee jumpen is aan ons niet besteed....